.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Berita Kepada Kawan

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Monday, October 25, 2010

Edisi Kantoi...Rilek Minda

Apabila bahasa Kelate di KL kan..., baco sapa abis ni...baru demo pehe.. buleh tehe nak suko selok.. kawe guling bating do-de-do-de baco.. hahaha..

Kantoi 1: Gu kawe kijo hotel, dio sepatutnyo anta guest pegi airpot tapi huje pulok, dio tunggu la sapa uje berenti baru dio oyak ko guest, kawe denga dio oyak gini "mari kita pergi encik, hujan sudah SERIK ni"

Kantoi 2: Dulu,mase kawe belaja kat kolej, kelas komputer, kawe aja gu kawe pasal komputer, doh dio slow nok teke tikuh tu, kawe kato la gini "Ming, tunggu gapo laginyo, PENYEK la mouse tu". Gu kawe pun kato, oloh kapong molek bahaso mung, mujur mu tok oyak JIREK…

Kantoi 3: Kawan abang ipar aku kantoi ketika dinner di hotel, biasalah kan waiter akan refill air sejuk dalam gelas, dia kata lebih kurang macam ni semasa waiter itu sedang menuang air kedalam gelasnya..

"adik, dah banyak air tu, PADAM, PADAM.." dengan muka selamba dan serius..

Kantoi 4: kawan aku... dia nak bayar harge pulut lepa kat cafe....dia sebut "pulut LEMPA satu”... sepatutnya pulut panggang .

Kantoi 5: Cikgu: ada berapa jenis KUTUB kat bumi. Murid: dua cikgu. Cikgu: nama dua jenis kutub tersebut. Murid: KUTUB AYAM dan KUTUB DAGING - (khutub @ kerutuk)

Kantoi 6: Cikgu: kenapa baju sekolah awak ade bintik2 hitam? Murid: Baju saya kena PERTIK SAWA cikgu.

Kantoi 7: ni cito aku pulok.... maso mulo2 masuk kolej gi cafe beli air dale gelas plastik macam kat pasar malam, pahtu maso nok bayar tuh... "kak, ada TUDUNG tak?" sambil tangan tunjuk kat atah gelas tuh.... kakak tuh mulo2 tok pehe....doh aku duk tunjuk atah gelah tu dia pun kata... "ooo....penutup".... dengan muko selamba... "a..ah penutup".... malu weh.... hehehehe

Kantoi 8: kawan aku citer cara2 masak kerutup. "mula2 panaskan minyak... masukkan bahan kisar.. tumis hingga naik bau.. kemudian masukkan AWAS....”

Kantoi 9: “saya tinggal bersama ayah, ibu, adik dan kakak. rumah saya berdekatan dengan rumah nenek. kadang-kadang rumah saya BERKUBANG..”

Kantoi 10: Aku pernah dengar statement ni kat bank. “hutang encik yang perlu bayar ialah dua ribu tiga ratus lima puluh ringgit point SAMAS..” yang aku nak sukonyo ore wak oyak tu ore cino...

Kantoi 11: kemarin dulu anak aku muntah atas katil, abih kena cadar ngan toto.. semalam kitaorang tengah masukkan toto ngan cadar dalam mesin basuh, pah aku oyak gini dekat hubby aku .." bang, lupa la nak ambik SAMPUL BANTAL sama.." laki aku bantai gelak..ingatkan surat je ada sampul.. bantal pun ada gak ke?

Kantoi 12: peristiwa kat bandar jengka... member kelantan aku gak... 'BANG MINTAK SUPIK SATU'.. wakakaka... bercakap luar tuh...

Kantoi 13: masa aku study kat UM sewa umah kat bangsar, ada housemate budak kedah nak pinjam motor... dia tanya mana kunci motor aku, dengan machonya aku jawab... 'kunci motor ada dalam SORAK meja aku tu..' hahahahha....

Kantoi 14: masa di U mulo, ado member aku ni buleh awek budak Johor, memang sokmo berigak ayat kelate time dia berkecek luar ngan awek dia tuh.. contoh paling kelakar aku ingat lagi masa tu dia tengah bergayut tanya khabar awek dia yg demam. "Ayang.. camne dah "sial" ke belum demam ayang tu?" pastuh lagi.. "sori la abang x sempat call ayang, abang tidor strik (straight) tadi"

Kantoi 15: member citer takdih.... si A nampak ular lalu menjerit...." ular.....ular.....katok.....katok..."....

Kantoi 16: ade sorang awek kelate ni kije receptionist kat hotel kawan aku kije... aritu hotel xdak api (blackout), so guest kol la receptionist: "nape takde api ni..??? "awek: " maaf cik, black out, api berJENTAP"

Kantoi 17: Dalam sebuah komuter... “abang boleh ALIH sikit tak? Saya nak duduk ETEP.”

Kantoi 18: Ada orang luar kelate mari jalan kampung... orang kampung tu tau doh dia orang luar macam budak Aduka tuh..., Ore luar tu gi jale2 umoh woris dia.. woris jauh2.. jadi anak tuan umoh tu nak kecek luar jugak la..

Orang Luar: 'mak ada tak?'
Anak Tuan Umah : "tadi mak ada duk tanah .. dia cakap nak gi tembak, nak gi beli lauk..."
(standard orang2 kampung kat kelantan, waktu2 tengahari, kalau nak beli ikan, mereka akan tunggu penjual ikan datang ngan motor kat tembak (tepi jalan ).

Kantoi 19: haha.. aku ado kisoh saen aku dio nak beli kuih di bazar ramadhan ari tu... die beli kuih rm2 gune duet rm5 pahtu mok cik kedai tu wi balik rm 2.. so dio ni oyak; "mok cik cucur lagi x cukup seringgit.." mok cik ni pon oyak ar.. "cucur xde dek, kalo nak kat kedai sebelah ade".

Kantoi 20: aku teringat pok sedaro aku maso gi kijo s'pore dulu, sebelum tu dia gi jale2 di johor dulu... dia sekali ngan saing dia 3 oghe gilah beli air... pah tu dia tanyo mokcik tu... "kak..... PLETIM adaa ? kakok tu ngango sapa saing2 dia pecoh perut dengar " PLETIM"

Kantoi 21: teringat ado soghe saing crito maso dio baru pindoh singapore... maso tu dio skoloh rendoh lagi... ado sari tu mok dio suruh gi keda beli bare...

saing : toke...kakah sup ada?
toke : hah?? kasut? kasut tak ada...itu terompah ada la...
saing : bukannn...kakah sup la...ada ke?
toke : aiya...saya sudah cakap kasut tak ada...terompah saja ada...
saing : (balik rumoh gi tanyo mok dio kelik) ma...cino tu duk royak kasut kasut tropoh...royak nok kakah sup...duk tawar tropoh dio...
mok saing: ma tok ingak nok royak sini oghe panggel repoh sup (rempah sup)...
saing : pade pong cino tu tok pehe...

Kantoi 22: aritu mak mentua saya ikot balik kedah, time maghrib suami dan abah saya nak pegi surau, mak mentua saya gi tanya kat abah saya "ustaz nok gi balasoh doh ko? "terkejut abah saya. "taklah mek, nak pegi belasah sape pulak ni?"

Kantoi 23: member saya cikgu, jenis pekat giler kelate tapi ngajar di KL... budok2 biaso laa.. gege dale kelas.. pastu dok tubik masuk tubik masuk.. pastu dio jadi maroh gilo... marah ko budok2 tu.

Dia oyak: "awak ni kalau bising sekali lagi.. saya akan suruh awak TUBIK!!!
"budak2 KL hok dengar terpinga-pinga.. "apa dia TUBIK cikgu?"

Kantoi 24: budak kelate:- mu gi beli timun cino kejap. Budak Johor:- nak berapa? Budak kelate: (ngan muka confiden) mu beli daley 4-5 butir jadi ah...

pastuh budak johor tuh pegi kedai nak cari timun cina... selang beberapa minit kemudian... , budak johor: aku cari banyak kedai dah.. takde pun orang jual timun cina... apek buah tuh siap marah aku lagi.. dia kata dia tak pernah pun dengar timun cina, timun india, timun melayu...., masa tuh kitorang dah keras2 ketawa...... lepas explain kat dia yang timun cina tuh tembikai.. ngan dia2 pun ketawa besar.....

Kantoi 25: Sepupu aku hok duk johor balik cuti kat kampung aku.. pah tu gak adik aku nak tido skali depan tv dengan sepupu johor aku tu.. pah tu banyak nyamuk.. dio pun oyat gini.. "BANYAKNYE NYAMUK.. BERBEROM-BEROM (bunyi nyamuk)...hahahaha.

Kantoi 26: Aku sedang melayan anak kawan aku bermain ditaman permainan.. tetiba aku cemas sebab budak2 itu telah buat lari pecut 100 meter.. dengan pantas aku menjerit... "Najib... jangan lari laju2... nanti REBAS!!"Nasib baik aku sorg je masa tu..tp aku tetap gelak sorg diri...suker selok...

Kantoi 27: pengalaman aku, ado ore luar mai umoh tuk aku.. lepas make tengahari, tuk aku wi bantal ko ore tu sambil oyak gini: "guling-guling la dulu mek... lambat lagi nok gi keda" terpinga2 ore tuh... mujo x guling sungguh.. kalu dok gak, pah tanoh la wehh.. rumoh tuk aku tu tinggi.

Kantoi 28: teringat maso kawe ngaji k.l mulo,nk g beli sabun basuh.. "kak sabun SETOKOL"

Kantoi 29: Ambo sediri pun penah kena dulu, gini.. masa kursus BTN, member dorm sebelah bising, selamba je ambo tepik, "weiii, diam la, BOSAN LA ... heheheh.. member kelate pecoh perut suko.. lorat kelantan, istilah Bosan ni ada dua maksud

Kantoi Tahap Dewa : Jusuh dari kelantan, baru datang KL, duk umah sewa kawan2 dia, suatu hari dia ikut kawan dia gi disko, semua kawan2 dia mabuk. Dia cakap kat kawan dia: "berat-berat korang semua nih... dah-dah la tuh....jom KELIK... Galas... ngundi...

Sumber: E-mail ore tu laa..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh